Käyttäjätunnus

Salasana

Tilaus- ja käyttöehdot
Tilaa lisenssi
Rekisteröidy

3T Opetusmultimediat
3T Riskinarvointi
Oikeuden päätökset
Muu materiaali

TS-valtuutettulisenssi
3T Kouluttajalisenssi
3T eOpisto
Asiakaskohtaiset
Monimuoto

3T Lakiseuranta
HSEQ Monitor
3T Kulttuurimittari

» TS-PÄÄLLIKKÖLISENSSI
Lisää työkaluja työsi tueksi!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!

Keskustelu / Kysy-Vastaa-Kommentoi

Kattohommat

Ryhmät >> Kysy-Vastaa-Kommentoi >> Kattohommat

Vastaukset
KOULUTTAJA
MAALISKUU 08, 2018.

KLO 00:37
Yksintyöskentely

Yksin työskennellessä tulee olla valmius välittömään pelastamiseen, mikäli henkilö ei itse pysty itseään pelastamaan, mutta tällöinkin valmius pelastamiseen täytyy olla 112 ei ole pelastus valmius.

työnantajan tulee antaa koulutus varusteiden käytöstä ja koulutukseen tulee sisältyä myös pelastus tekniikat. 

mikäli työskennellään räystäs alueella tulee käytössä olla työvaljaat ja kaksi köyttä joista toinen turvaköysi varustettuna itsestään säätyvällä lukkolaitteella ja työköysi jossa nousemisen ja laskemisen mahdollistava säätölaite. 

KAAHIA
MAALISKUU 09, 2018.

KLO 09:50
yksin katolla
No käytännössä tiedän kyllä itse miten työ tulisi tehdä kaikkien turvallisuus pykälien mukaan.olen yrittänyt useasti saada jatkokoulutusta,olen jopa kieltäytynyt tekemästä työsuoritusta,vedoten työn vaarallisuuteen,tulos oli se että jouduin esimiehien nuhdeltavaksi ja syyte oli työstä kieltäytyminen.myös työsuojelu on sitämieltä että kaikki on ok kaupungin puolelta?syy miksi nyt vasta vaahtoan on se että olen joutunut muutamia kertoja tosissani pelkäämään, mutta kun joudun liikkumaan jatkuvasti räystäillä niin putoaminen räystään yli on aina mahdollista.
KOULUTTAJA
MAALISKUU 15, 2018.

KLO 21:40
ykintyöskentely

Ompa erikoinen kommntti jos Avi:n virkamies toteaa asian olevan ok

koska asetus edellyttää koulutusta ja erityisesti pelastus tekniikoiden kouluttamista.

katolle kun ei voi pakoittaa työntekijää, ei muuta kuin vermeet esimiehelle käteen ja viesti perään ,että menee itse tekemään työt.

katsoppa ja anna esimiehelle luettavaksi

403/2008

31 §
Köysien varassa liikkuminen ja työskentely

Köysien varassa saa liikkua ja työskennellä ainoastaan olosuhteissa, joissa työn vaarojen selvittäminen ja arviointi osoittaa, että työ voidaan tehdä turvallisesti ja joissa muiden, turvallisempien työvälineiden käyttö ei ole perusteltua. Työn vaarojen selvittämisestä ja arvioinnista sekä erityisesti työn kestosta ja ergonomisista vaatimuksista riippuen on käytettävä istuinta, jossa on asianmukaiset lisälaitteet.

Köysien varassa liikuttaessa ja työskenneltäessä on noudatettava seuraavia vaatimuksia:

1) järjestelmässä on oltava vähintään kaksi erikseen kiinnitettyä köyttä, joista toista käytetään nousemiseen, laskemiseen ja tukena (työköysi) ja toista varmistusvälineenä (varmistusköysi);

2) työntekijöillä on oltava asianmukaiset turvavaljaat, joita heidän on käytettävä, ja heidän on oltava valjaiden avulla kytkettyinä varmistusköyteen;

3) työköydessä on oltava turvamekanismit nousemista ja laskeutumista varten sekä itsestään lukittuva mekanismi, jolla estetään työntekijän putoaminen myös siinä tapauksessa, että hän menettää liikkeidensä hallinnan; varmistusköyden on oltava varustettu liikkuvalla putoamisenestolaitteella, joka liikkuu työntekijän mukana;

4) työntekijän käyttämät työvälineet ja muut tarvikkeet on kiinnitettävä työntekijän turvavaljaisiin tai istuimeen taikka ne on kiinnitettävä jollakin muulla sopivalla tavalla;

5) työ on suunniteltava ja sitä on valvottava asianmukaisesti, jotta työntekijä voidaan hätätilanteessa välittömästi pelastaa; sekä

6) työntekijälle on annettava työskentelyn edellyttämä asianmukainen opastus ja ohjeet, joihin sisältyvät erityisesti pelastusmenetelmät.

Yhden köyden varassa voidaan liikkua ja työskennellä vain poikkeusolosuhteissa, joissa toisen köyden käyttö työn vaarojen selvittämisen ja arvioinnin mukaan lisäisi työn vaarallisuutta. Tällöin työn turvallisuus on varmistettava asianmukaisin toimenpitein. 

KAAHIA
MAALISKUU 16, 2018.

KLO 09:04
yksin katolla
Kiitos hyvästä vastauksesta,sain itselleni varmuuden siitä että olen itse tulkinnut säädöksiä aivan oikein.eli kyllä vikaa löytyy omista esimiehistäni, jotka ei muka tiedä/välitä tietää kuinka vaarallista työtä oikeastaan teen,oikeasti syynä on todenäköisesti kustannukset jotka nousevat jos saan koulutusta sekä asiansa osaavan työparin.ehkä meidän yksikön työsuojeluvaltuutettukin tarvisi perehdytystä?
TALOYHTIÖN HALLITUKSESTA, PÄIVÄÄ
TOUKOKUU 21, 2018.

KLO 17:32
Asukas (osakas) katoilla

Pienehkössä taloyhtiöissä on eräs asukas jo vuosia mennyt katolle yksin, ilman valjaita joko puhdistamaan kouruista lehdet (syystalkoissa) tai luomaan lumia (silloin kun on katsonut sen tarpeelliseksi). 

Olen nyt uusi hallituksen jäsen ja haluaisin saada tämän asian kuntoon. Mielestäni ko. henkilön tulisi vähintään käyttää valjaita katolla liikkuessaan.

Miten on, pitäisikö hallituksen (joka siis on asiasta tietoinen eli vähintään 'osasyyllinen') joko kategorisesti kieltää ko. henkilöä kiipeämästä katolle tai sitten antaa hänen jatkaa töitä, mutta hankkia hänelle valjaat ja vaatia ja valvoa niiden käyttöä? - Jos häntä todistettavasti kielletään kiipeämästä katolle, vapautuuko hallitus vastuusta eli hän kiipeää sinne omalla vastuullaan?

Turvallisin ratkaisu olisi noin ylipäänsä mielestäni, että ko. työt teetetään esim. huoltoyhtiöllä, jonka kanssa sovitaan asiasta tietenkin kirjallisesti. Mutta olisiko tuo valjaiden kanssa omatoiminen työskentely mahdollinen vaihtoehto? Millainen vakuutus pitäisi olla turvaamaan 1) henkilön mahdolliset tapaturma- ym.(pahimmillaan kuolemantapauksen) kulut putoamisen ym. varalta 2) hallitus vastuun varalta? 

KATOLLAAN
ELOKUU 21, 2019.

KLO 09:10
Työskentely tasakatolla
moikka, kuinkas säädökset / laki sanoo tasakatolla työskentelystä. Onko valjaat aina pakolliset vai ei? 

Kommentoi

Nimimerkki

Otsikko

Viesti

Liite  

Kirjoita ylläoleva koodi tähän kenttään

Takaisin

Bookmark and Share

© 3T Ratkaisut Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta.